Friday, March 20, 2009

Ya Allah Selamatkan Kami!

Semua makhluk berhak menyebut dan mempergunakan nama Allah, kerana Allah tuhan Alam semesta.
Tetapi persoalan nya Allah yang di maksudkan Islam dengan Allah yang di maksudkan Kristian berbeza dan tidak serupa.Yang di maksudkan Allah oleh Kristian ialah "tuhan 3 dalam satu (Trinity)".
Dan bagaimana pula di kuil, gambar dan patung patung Hindu dan Buddha bila di panggil Allah? Tentu akan timbul kekeliruan dan mengancam akidah Umat Islam yang tipis Iman dan Ilmu nya.
Lihat di Indonesia nama Allah bebas di gunakan oleh agama bukan Islam.Hasilnya kedudukan agama Islam di sana jadi bercelaru.Satu contoh kecelaruan, orang Islam dan Kristian boleh kahwin tanpa perlu menukar agama kerana masing masing mengaku menyembah Allah.Lepas itu anak anak mereka boleh pilih agama mana hendak ikut.Agama bapa nya atau agama ibu nya.Tidak kah ini sudah jadi keluarga celaru?
Dari keluarga celaru terbina pula rakyat celaru dan akhirnya di peringkat negara bagaimana pula? Boleh kah kita sebut negara IslamKristian atau negara KristianIslam?
Kalau begini jadi nya di mana kah letak nya kedaulatan agama wahyu agama Islam agama Allah nanti? Apabila sesiapa sahaja boleh pergunakan dan peralatkan perkara perkara yang berkaitan dengan nama Allah?

Apa yang saya lihat dan persoalkan ada lah penggunaan nama Allah dari sudut amali nya oleh bukan Islam.Kita curiga bagaimana mereka boleh menjaga kesucian nama Allah ini sebagaimana kita umat Islam menjaganya.
Bagi bukan Islam apa guna di sebalik nama Allah sedangkan mereka tidak faham dan kenal siapa itu Allah.Sekiranya mereka tidak mengerti dan mengenali siapa itu Allah maka tidak layak lah untuk mereka menggunakan nama Allah.
Sedangkan kalimah Allah bukanlah satu kalimah sekadar menjadi tulisan atau sebutan bagi tuhan semata mata.Ia merupakan nama yang melambangkan Akidah atau agama bagi orang yang menggunakan nya.

Kesimpulan:
• Sudah tentu "tuhan 3 dalam satu" tuhan agama Kristian bukan tuhan Allah. Maka dalam konteks ini mereka tidak boleh guna nama Allah.
• Sudah tentu tuhan patung agama Hindu dan Buddha bukan tuhan Allah.Maka mereka tidak boleh sebut Allah merujuk kepada patung patung tersebut.
• Apa untung nya Umat Islam di Malaysia jika nama Allah di benarkan di guna oleh bukan Muslim?
• Benarkah melarang mereka guna nama Allah akan membantutkan dakwah.Dan menjauhkan orang bukan Islam untuk mendekati Islam?
• Orang Kristian tidak perlu menamakan tuhan mereka itu Allah kerana tidak tersebut di dalam bible tuhan mereka namanya Allah.Dalam kitab agama Hindu dan Buddha langsunglah tidak wujud nama Allah.
• Mengapa tiba tiba di Malaysia mereka beria ia mahu guna nama Allah? .Sudah tentu mereka ada ajenda.Mungkin untuk mempermudahkan kerja dakyah mereka memurtadkan orang Islam dengan memperguna atau memperalatkan nama ALLAH.
• Tidak mustahil satu hari nanti gereja gereja di hiasi dengan logo logo tulisan Allah.Menara di letak lambang Allah ganti lambang salib.Hingga akhirnya Masjid dan gereja nampak kurang perbezaan nya.Siapa nanti akan keliru?
• Mereka akan pakai T Shirts berlogokan tulisan Allah.Umat Islam ada hukum berkaitan kegunaan nama Allah.Umpama tulisan nama Allah tidak boleh di bawa ke dalam tandas dan tempat tempat maksiat dan kotor.Bagi mereka, tidak jadi masaalah, mereka boleh bawa nama Allah kemana mana sahaja mereka suka, ke tandas, tempat perjudian kerana mereka tidak terikat dengan hukum hukum Islam .
Saya hanya menyuarakan kebimbangan saya.Saya tidak tolak pendapat Dr Asri dan TGNA .Tetapi saya lebih setuju dengan pendapat ramai ulama dari JAKIM, dan beberapa ulama lain di luar JAKIM.
Realiti nya boleh kah kita jamin agama agama lain, terutama Kristian di Malaysia. tidak akan ambil kesempatan mengguna nama Allah sebagai alat untuk memesongkan umat Islam yang kian tenat akidah nya hari ini?

sumbangan dari : wahabamri.blogspot.com

No comments: